Archív článkov

Kategórie článkov

Informačný systém o ŽP

Dokumenty

Menu

enviroportal.sk » Archív článkov » Dohoda o "otvorenom nebi": Spotrebitelia verzus životné prostredie?

Dohoda o "otvorenom nebi": Spotrebitelia verzus životné prostredie?

15. 03. 2007, Enviroportal
Dohoda o "otvorenom nebi": Spotrebitelia verzus životné prostredie?

Štrasburg 13. marca (Európsky parlament) - Začiatkom marca dojednala Európska únia so Spojenými štátmi americkými dohodu o "otvorenom nebi". Tú v utorok predstavila Európska komisia poslancom na plenárnom zasadnutí Európskeho parlamentu. Hoci sa ňou odstraňujú obmedzenia pri transatlantických letoch, nie všetci poslanci túto dohodu vítajú. Zvýšenie konkurencie prinesie nové pracovné príležitosti a tiež lacnejšie letenky. Viac letov však znamená viac emisií skleníkových plynov do ovzdušia.









Ak si chce Európan pozrieť New York, Los Angeles či Chicago, častokrát sa nevyhne prestupovaniu na letisku. Len z niektorých európskych letísk sa totiž dostanete do USA priamo. Situácia je však ešte zložitejšia. Transatlantické lety totiž môžu prevádzkovať len niektoré letecké spoločnosti. Tieto bariéry znemožňujú naplno využiť dopravný potenciál medzi USA a Európskou úniou.

Lacnejšie letenky

V júni 2003 sa preto začali rokovania, ktorých cieľom bolo pretrvávajúce reštrikcie odstrániť. Začiatkom marca 2007 sa zrodila dohoda, ktorá umožní viacerým aerolinkám prevádzkovať lety cez oceán, pričom priame spojenie bude teoreticky možné z akéhokoľvek letiska v EÚ do akejkoľvek destinácie v USA. Zvýšenie konkurencie by sa tiež malo odraziť na nižších cenách leteniek. Podľa Európskeho komisára pre dopravu Jacquesa Barrota bude dohoda z ekonomického hľadiska predstavovať "bezprecedentný krok vpred". Prinesie takmer 12 miliárd eur a na jej základe by sa malo vytvoriť až 80 tisíc nových pracovných miest.

Predseda výboru EP pre dopravu, taliansky liberál Paolo Costa, vysvetľuje pozitíva dohody pre spotrebiteľov: "Nová dohoda s americkou vládou bude mať pozitívny vplyv, pretože zvýši konkurenciu na trhu leteckej dopravy, čím klesnú celkové ceny pre cestujúcich."

Viac letov, viac emisií

Viac letov však znamená aj viac emisií skleníkových plynov do ovzdušia. Na minulotýždňovom samite v Bruseli sa pritom lídri členských štátov dohodli na znížení emisií skleníkových plynov. Do roku 2020 by ich malo v porovnaní s rokom 1990 ubudnúť o jednu pätinu. Hoci emisie z medzinárodnej leteckej dopravy sa na celkových emisiách podieľajú len troma percentami, ich podiel veľmi rýchlo narastá.

Britská poslankyňa zo skupiny zelených Caroline Lucas je autorkou správy o vplyve letectva na klimatické zmeny, ktorú Parlament schválil minulý rok v júli. Aj preto Caroline Lucas nad dohodou nejasá. "Je jednoducho nezlučiteľné podporovať veľký nárast počtu letov medzi EÚ a USA a zároveň dostatočne znižovať emisie skleníkových plynov jednak ako prevenciu pred najhoršími dopadmi klimatických zmien a tiež v rámci plnenia cieľa na zníženie emisií, o ktorom sa minulý týždeň rozhodlo na samite v Bruseli."

Distribučný efekt dohody

Predpoklady hovoria, že "otvorené nebo" spôsobí počas piatich rokoch nárast počtu cestujúcich cez Atlantik o 26 miliónov. Trh by tak mal po piatich rokoch vykazovať nárast o 34 percent. Costa sa však domnieva, že sa to neprejaví v náraste počtu letov, ale skôr v ich redistribúcii z dnešných pár európskych letísk na viaceré. "Dúfame, že množstvo transatlantických letov vzrastie, avšak bude to podstatne menej v porovnaní s predpokladaným rastom na rozvíjajúcich sa svetových trhoch. V skutočnosti bude distribučný efekt na už dnes zrelom trhu medzi EÚ a USA vyšší než vplyv na nárast leteckej dopravy. Dohoda medzi EÚ a USA tak bude zohrávať len malú rolu pri problematike klimatických zmien."

Obe strany sa v dohode zaviazali, že budú spolupracovať na vývine efektívnejších technológií spaľovania kerozínu a znižovania emisií z leteckej dopravy. Caroline Lucas je však presvedčená, že toto opatrenie nebude dostatočné a "celkový nárast počtu letov napokon kompletne preváži akékoľvek zníženie emisií". Lucas preto požaduje prijať prísnejšie opatrenia, ktoré by prispeli ku každoročnému znižovaniu emisií skleníkových plynov.

Ďalšie novinky

Dohoda o "otvorenom nebi" je oveľa komplexnejšia. Aerolinky v Únii sa budú môcť zlúčiť aj bez toho, aby stratili právo lietať do USA. Európske letecké spoločnosti však nebudú môcť prevádzkovať lety medzi dvomi americkými letiskami a európske spoločnosti budú môcť získať maximálne 25 percentný podiel v amerických aerolinkách. Táto dohoda je typickým príkladom stretu rôznych záujmov. Vyhovieť všetkým je niekedy nemožné. Aj preto je jej výsledná podoba kompromisom, s ktorým nikdy nebudú spokojné všetky strany.

Dohodou sa budú ešte v marci zaoberať ministri členských štátov EÚ pre dopravu.

Zdroj: Európsky parlament

Komentáre: Dohoda o "otvorenom nebi": Spotrebitelia verzus životné prostredie?

Ešte nebol pridaný žiadny komentár